Κίνδυνος για νέο καλοκαιρινό φιάσκο από τα συνεχή πισωγυρίσματα της Ευρώπης

Φόβοι για «μεγάλο πλήγμα» στις μεσογειακές χώρες και στην τουριστική βιομηχανία.
DIMITRIS RAPAKOUSIS via REUTERS

Οι αεροπορικές εταιρείες και ο ταξιδιωτικός τομέας της Ευρώπης προετοιμάζονται για ένα δεύτερο χαμένο καλοκαίρι, με τις ελπίδες ανάκαμψης να αμφισβητούνται ολοένα και περισσότερο εξαιτίας μια διανομής εμβολίων που χωλαίνει, σε συνδυασμό με τα συνεχώς αυξανόμενα κρούσματα κορονοϊού και τα ατέρμονα lockdown.

Οι μετοχές των αεροπορικών και ταξιδιωτικών εταιρειών έπεσαν αισθητά την Παρασκευή μετά την επιβολή νέου lockdown στο Παρίσι και τη βόρεια Γαλλία για ένα μήνα, λίγες μόνο μέρες μετά την καθιέρωση νέων σκληρών περιορισμών στην Ιταλία τις επιχειρήσεις και τις μετακινήσεις.

Τα πισωγυρίσματα αυτά πλήττουν τις προοπτικές ανάκαμψης για την κρίσιμη περίοδο αιχμής, της οποίας τα κέρδη συνήθως εξασφαλίζουν ευημερία στις αεροπορικές εταιρείες μέχρι το χειμώνα, όταν οι περισσότεροι αερομεταφορείς χάνουν χρήματα ακόμη και στις καλές εποχές.

«Αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη, η ζήτηση δεν επιστρέφει», δήλωσε η σύμβουλος της Alton Aviation, με έδρα το Δουβλίνο, Λία Ράιαν, η οποία εκτιμά ότι τα άσχημα νέα σχετικά με τα εμβόλια και τα lockdown θα βλάψουν τις ήδη περιορισμένες κρατήσεις.

Η προοπτική για το καλοκαίρι έχει επίσης επηρεαστεί από την αύξηση των κρουσμάτων στην Ελλάδα και σε άλλους κορυφαίους προορισμούς αλλά και από την προσωρινή παύση της χρήσης του εμβολίου της AstraZeneca σ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες λόγω των φόβων για πιθανές επικίνδυνες παρενέργειες.

Οι αεροπορικές εταιρείες, που έχουν ήδη συσσωρεύσει δισεκατομμύρια χρέους, αντιμετωπίζουν περαιτέρω πίεση σε σημείο που ορισμένες εξ αυτών μπορεί να μην επιβιώσουν χωρίς νέα κεφάλαια. Ο ιδιοκτήτης της British Airways συγκέντρωσε 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ από μια έκδοση ομολόγου την Πέμπτη, λέγοντας ότι το «μαξιλάρι» αυτό θα την παρατεταμένη βουτιά.

Ενα αλλοπρόσαλλο καλοκαίρι με πολλά «άνοιξε-κλείσε» μπορεί να δημιουργήσει λιγότερες δυσκολίες σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η Wizz Air, οι οποίες μπορούν να μετακινήσουν αεροπλάνα γρήγορα μεταξύ των δρομολογίων.

Ωστόσο, η εγχώρια αγορά της Ryanair αναμένεται να διατηρήσει τους αυστηρούς περιορισμούς στα ταξίδια τουλάχιστον καθ ’όλη τη διάρκεια του Ιουνίου, σύμφωνα με τον Ιρλανδό αξιωματούχος υγείας, Ρόναν Γκλιν, ο οποίος επικαλέστηκε την «επιδεινούμενη κατάσταση διεθνώς» και τις αναδυόμενες πιο μεταδοτικές μεταλλάξεις του ιού.

Οι μετοχές της Ryanair υποχώρησαν κατά 4,2% την Παρασκευή, της British Airways κατά 4% και των easyJet και Wizz Air και κατά 3,5%.

Η ανάκαμψη των ελπίδων τον προηγούμενο μήνα είχε οδηγήσει σε θεαματική άνοδο των μετοχών αυτών, που κατέγραφαν σημαντικά κέρδη.

Κι ενώ οι αερομεταφορείς εξαιρετικά χαμηλού κόστους μπορούν να αντέξουν τον πόνο ενός ακόμη καλοκαιρινού φιάσκου, οι αναλυτές λένε ότι ανταγωνιστές όπως η easyJet και η Virgin Atlantic θα αντιμετωπίσουν νέες πιέσεις στον ισολογισμό τους.

Η Air France-KLM επιδιώκει επίσης να συγκεντρώσει κεφάλαια και να μειώσει το χρέος από τη διάσωση 10,4 δισεκατομμυρίων ευρώ του περασμένου έτους. Ο γαλλο-ολλανδικός αεροπορικός όμιλος στοχεύει να πετάξει φέτος με περισσότερο από το 50% της χωρητικότητας προ πανδημίας, σε σύγκριση με το 40%-50% της Lufthansa - στόχοι που θα μπορούσαν να αποδειχθούν ιδιαίτερα φιλόδοξοι.

«Μεγάλο χτύπημα» στις μεσογειακές χώρες

«Υπάρχει κίνδυνος αυξημένου αριθμού πτωχεύσεων, ιδίως από τώρα έως το τέλος του έτους», δήλωσε στο Reuters ο Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ, επικεφαλής της παγκόσμιας αεροπορικής ένωσης IATA.

Η αβεβαιότητα στο κλίμα ανάκαμψης εκτείνεται από τις αεροπορικές εταιρείες στις βιομηχανίες της φιλοξενίας και την ευρύτερη οικονομία, δημιουργώντας τεράστιο άγχος στις μεσογειακές χώρες που εξαρτώνται από τον τουρισμό. «Οι αριθμοί των κρουσμάτων αυξάνονται, η διανομή των εμβολίων συναντά συνεχώς εμοόδια και υπάρχει ο κίνδυνος να χάσει η Ευρώπη ένα δεύτερο καλοκαίρι», δήλωσε ο οικονομολόγος της Morgan Stanley, Τζέικομπ Νελ, προβλέποντας ένα «μεγάλο χτύπημα στις νότιες οικονομίες».

Οι αδύναμες ευρωπαϊκές προοπτικές έρχονται σε αντίθεση με αισιόδοξα μηνύματα από τους CEO των αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ, οι οποίοι αυτή την εβδομάδα κατέγραψαν αυξανόμενες κρατήσεις αναψυχής για την άνοιξη και το καλοκαίρι σε όλη τη χώρα, καθώς η αμερικανική εκστρατεία εμβολιασμού κέρδισε δυναμική και οι περιορισμοί του κορονοϊού μειώνονται.

Η United Airlines δήλωσε ότι θα καταφέρει να σταματήσει την κατασπατάληση της ρευστότητα αυτόν τον μήνα, εξαιρουμένων των πληρωμών χρέους και αποζημιώσεων.

Χάρη στην ταχύτερη πρόοδό του στους εμβολιασμούς, ο εξερχόμενος τουρισμός του Ηνωμένου Βασιλείου έχει θεωρηθεί «κλειδί» για την επικείμενη ευρωπαϊκή περίοδο αιχμής.

Ομως, τα αυξανόμενα ευρωπαϊκά ποσοστά μολύνσεων θα μπορούσαν να απειλήσουν αυτά τα σχέδια.

Η Ελλάδα έγινε η μεγαλύτερη πηγή εισαγόμενων κρουσμάτων στη Βρετανία, όταν οι δύο χώρες άνοιξαν έναν ταξιδιωτικό δίαυλο το περασμένο καλοκαίρι, σύμφωνα με επίσημη μελέτη του Ηνωμένου Βασιλείου που δημοσιεύθηκε αυτήν την εβδομάδα.

Αντ ’αυτού, ο γρηγορότερος ρυθμός εμβολιασμών στη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσε να φέρει μια διατλαντική ανάκαμψη - ανατρέποντας δυνητικά την πεποίθηση ότι τα ταξίδια σύντομων αποστάσεων θα ανακάμουν πρώτα.

«Αυτές οι δύο χώρες ηγούνται της G20», έχοντας εμβολιάσει το 40% του πληθυσμού η Βρετανία και το 1/3 οι Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε ο αναλυτής αεροπορικών μεταφορών της UBS, Τζάροντ Καστλ.

Δημοφιλή